-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10610 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي پول خود را به همان مقدار سود بانكي در اختيار فردي قرار دهد آيا حكم ربا دارد يا حلاف است ؟

گرفتن بهره به عنوان كارمزد در قبال وامي كه بانك ها و قرض الحسنه ها پرداخت مي كنند به شرطي جايز است كه بارضايت وام گيرندگان بشاد و آن را صرف پرداخت حقوق كارمندان و تأمين هزينه هاي جاري براي حفظ حساب ها و سايرخدمات نمايند.(1)

بنابراين مجموع پولي كه تحت اين عنوان در هر سال گرفته مي شود نبايد با مجموع هزينه هاي آن سال چنان كه اخذ سودبانكي در صورتي جايز است كه تحت عنوان يكي از عقود شرعي مثل مضاربه و مساقات و جعاله انجام گيرد و انسان اطمينان داشته باشد كه به آن عمل مي شود نه آن كه صرفاً روي كاغذ باشد و جنبهء صوري داشته باشد.(2) بنابراين گرفتن پول در فرض مذكور ربا است و جايز نيست .

(پـاورقي 1.آيت اللّه مكارم شيرازي , مجموعه استفتائات جديد, ص 161و جامع المسائل , ج 1 ص 286و آيت اللّه صافي , جامع الاحكام و آيت اللّه حاج شيخ جواد تبريزي , استفتائاتجديد, ص 478ـ 479

(پـاورقي 2.همان .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.